Ще цитирам няколко текста, върху които съм разсъждавал, свързани с проблемите и характеристиките на човешките общества, написани от признати от времето личности, живели на земята по различно време.
Дали биха ни помогнали да се поучим да разсъждаваме по-практично, по-точно и перспективно, по-добронамерено за живота на обществото, в което живеем не знам, но трябва да се опитаме, за да разберем?
I.
1. Ето, какво пише Уинстън Чърчил, доминирал в живота на гражданите на
Великобритания около средата на 20-ти век:
* Нация, която се стреми да постигне просперитет с данъци, прилича на човек, който стои в кофа и се опитва да се повдигне с дръжката й!
* Присъщият порок на капитализма е неравното разпределение на благата,
присъщата добродетел на социализма е равното поделяне на нищетата..
* Някои хора гледат на частното начинание като на хищен тигър, който трябва да бъде застрелян,
други виждат в него крава, която може да бъде доена,
малцина го възприемат като здрав кон, който тегли тежка каруца.
* Социализмът е като сън.. Рано или късно се събуждаш и се връщаш към действителността.
* Комунистът е като крокодил – когато си отвори устата, не можеш да кажеш, дали се усмихва или се кани да те изяде.
* Ние знаем, че той, повече от всеки друг човек, притежава таланта да натъпче възможно най-голям брой думи във възможно най-малко количество мисъл..
2. Ето, какво пише и Дейвид Хюм, шотландски философ / 1711-1776 г. / -
* Нищо не е по-странно от лекотата, с която мнозинството се управлява от малцинството..
3. Той се влюби в себе си от пръв поглед и това беше страст, на която остана завинаги верен.....пише писателят Антъни Пауъл, но допълва и, че -
самолюбието толкова често изглежда несподелено...
4. Ще споделя и една, изключителна за мен, метафора на фантаста Тери Пратчет –
* Светлината си мисли, че пътува по-бързо от всичко друго, но греши. Колкото и бързо да пътува, тя открива, че мракът винаги е стигнал там, преди нея и я чака.
II. Ето, какво пише и Тукидит, който открил “познанието за историята”, около 411 г. пр.н.ера, живеейки в югозападна Тракия, а вие сравнете :
* До такава свирепост достигнала борбата на групировките, а изглеждала още по-ужасна, защото тогава се появила за първи път, докато по-късно от такива борби беше разтърсван , тъй да се каже, целият елински свят и навсякъде при раздори предводителите на демокрацията привличаха на помощ атиняните, а тези на олигархията – лакедемонците.....
И вследствие на раздорите множество бедствия сполетяха градовете, бедствия, каквито е имало..... и докато човешката природа остава все същата, винаги ще има, дори да бъдат по-незначителни и да променят облика си, доколкото настъпват всякакви промени в обстоятелствата...
Дори обичайното значение на думите спрямо действията бе променено своеволно. Безрасъдната храброст се считаше за жертвоготовно мъжество, предвидливото изчакване – за благовидна форма на страхливост, здравомислието – за прикриване на малодушие, а съобразяването с всяко нещо – за негодност за нищо,...безумното буйство се приписваше на мъжки жребий, а плановете за безопасност бяха удобен предлог за отклоняване от действия. Негодуващият се смяташе за неизменно предан, а който му противоречеше – за подозрителен... който полагаше усилия да няма нужда от всички тези неща, беше обявяван за предател спрямо партията и уплашен от противниците. Накратко, хвалеха този, който успяваше да изпревари в състезанието със злодея, както и онзи, който скланяше към зло човек, който не го замисляше..
И ето, че сродникът ставаше по-чужд от политическия съратник, който по-често беше безусловно готов за дръзки действия. Защото подобни сдружения не се създаваха с подкрепата на съществуващите закони, а противозаконно и с користна цел. Доверието в тях се крепеше не толкова на общоприет закон, колкото на съвместно престъпване на законите.......
/ извадих текста на Тукидит от - Избрани страници ,
превод на Св. Янакиева, 1988година /
III. Накрая си спомних и мисълта, казана от Платон, която е подходяща да завърша този материал, ползвал ума на други, по-умни от мен..
* Несправедливостта стига своя краен предел, когато несправедливото се смята за справедливо!
За вас..... Михаил Петков /
Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
/17. 01.2015 г.- 21. 02.2015
|