1.
Познавате ли материята на авторското право? Задавали ли сте си въпроса - кой притежава творчеството? Как и кога се стига до него? Кой е творецът?
Авторът на текста, на проекта, на платното, на композицията, на мелодията или този, който изпълнява произведението, който акомпанира или менажира?
Кой е творецът?
Истинският?
При нас е ясно, при художника и скулптора – също, а при музиканта – съвсем – творците сме ние!
Изпълнителят и диригентът, режисьорът и испециентът, сценаристът и техническият, и те притежават своитеправаи възможности.
Техните, описанив ЗАПСП!
.......................................
Помните ли Aзнавур, а Висоцки, а Булат Окуджава и кого ли още не?
При тях съществуваше сливане между твореца и изпълнителя?
Рядкост са изобщо тези, които творят и изпълняват творбите си.
Те могат да променят и променят всичко при изпълнението - подобно на Моцарт или Дебюси, подобно на Бийтълс, на художниците безброй и т.н.
.......................................
Днес няма кой!
Раздeлението е пълно, а творците-изпълнители – на изчезване....
Дори малката буболечка, обичаща класиката не знае някой, който може да композира и да пее, да свири или дори да акомпанира.
Кой музикант днес, изпълнител на класическа музика, би си позволил лукса да твори и да изпълнява?
Попитах преди години изключителния пианист Ю.Б... не мисли ли да пише музика, да твори? Не, беше категоричният му отговор....а трябва ли?
Преди, композиторите са били и изящни изпълнители – като Паганини, като Лист, като Шопен или Виенявски, като Владигеров или Ненов!
За това..
Питам се, защо у нас на почит е изпълнителят,
а не авторът, виновникът за раждането на творбата?
Може би, затова изчезнаха авторите или заради все по-ниското им ниво!
.......................................
За живота и съществуването на творбата, безспорно разбира се, отговарят само изпълнителите, както времето и вкусовете на променящата се публика!
.......................................
Замислих се и видях, че светът се е препълнил с изпълнители!
Пълно е с такива, като оня от Пловдив - изпълнители, аранжори, адаптатори, трансформатори на чуждо и никога на свое....
Изчезнаха творците!
Появиха се епигоните и настана тяхното сродно творческо време!
.......................................
2. Замислих се и над думите на Сенека, писани преди около 2000 години, отнасящи се и до тези ми разсъждения, но не съвсем –
Във ваша изгода е никой да не изглежда почтен – та нали, нравствеността на другия разобличава всички ваши пороци...
.......................................
И такива времена настъпват понякога в живота на обществата и тяхната култура. Настъпват при обезценяване съдържанието на човешкия живот, при липса на норми, които го държат, наместват се сред хората, когато от тях е изчезнало човешкото въображение и творчество, когато се е настанило сляпото копиране на природата – нагаждане и приспособяване, угод и страх, и паразитизъм!
.......................................
3. Преди Нова година слушах камерното изпълнение на квартет от надарени и утеърдени млади музиканти. Изпълниха творби на Шуберт, Бетовен и Брамс, творби на майстори, които по-голямата част от публиката не беше чувала - музика от високите регистри, за ценители!
Още се питам обаче, дали някои от тези слушатели ще посетят следващият им концерт, въпреки доказаното ниво? Питам се, защото публика за него и за тези творби, са малкото, определили се ценители...
Има публика за ежедневното и търговците, влезли в храма на изкуството, отдавна са го разбрали.. Аплодира се ерзаца....и ниското, претеснявам се да го определя като ниво - ниво.
Доброто е заразно, но посредствеността е пределно заразяваща. Остава всеки сам да покаже пътя, по който върви.
Това се отнася и за народите, и за политиката, която водят водачите им!
Особено те, ако вдяват, за какво иде реч.....
.......................................
4. Но стига!
Така се живее по-лесно и по-бавно тече времето на земята, aда се търси някой сред тези, които искат да си живеят кротко като червеи и не желаят
да те знаят.... е без смисъл.
Защо ти е?
.......................................
5. Обърнах се към колегията, във връзка с евентуалната загуба на творческия комплекс ‘Св. Кирик и Юлита”, с послание - да защитят собствеността си.
Мълчание и апатия, очевидно бе обхванала младите и не толкова младите, бе обхванала средите на полуинтелигентната ни, пресметлива и постоянно трансформираща се виртуално колегия!
И тя - сред деградиралите в обществото! ....Представятели си?!
Но не всички, имаше и живи!
А те бяха повече.
.......................................
6. Създадохме инициативен комитет с колеги за опазване собствеността на САБ над творческата базаот посегателството на потомствените клептопаразити от Пловдивската митрополия, съставихме си програма на действие, защото ръководството и управителният съвет се бяха скрили и вървяха по свой избран път на примирение и нагласа за остъпки, за “продажбата” й, подобно на всички управлявали Организацията преди тях.
Продажба, но на какво, на кого?!
.......................................
Не за това са думите ми, тъй като ние си вървим по избрания път,
а за авторството и авторските права върху всичко,
свързано със защитата ни на казуса “Св. Кирик и Йолита”,притежавани според закона, от инициативния комитет.
Трябва да обърна внимание, че на всички извън него, потърсили лична или колективна изгода и опитващи се да използват резултатите от инициативата нив своя полза,
ще търсим морално и материално удоволетворение за некоректно нарушение на авторските ни права –
за всяка използвана, без нашето съгласие дума, написана в защита на общата ни собственост и за нечистоплътното присвояване на активи,
за присвояването на права върху апели и декларации, писма и обръщения към институции и личности от обществото и управлението му, на осъществени действия и реализирани контакти, превърнали се в интелектуална собственост на колегите от комитета!
.......................................
Излишно е, като че ли, човек да търси будни – това са го разбрали и живелите, хиляадолетия преди нас.... Но днес се гнуся повече, само от буболечките!
Михаил Петков /
Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
/ 01.01 - 27.02.2015 г.
|