КАБ София´
НОВИНИ | NEWS
КАК ДА СТАНА ЧЛЕН
ЗА НАС | ABOUT US
РЕГИСТЪР | REGISTER
КАЛКУЛАТОР | CALCULATOR
ДОГОВОРИ | CONTRACTS
ГЛАВНИ АРХИТЕКТИ
КОНТАКТИ | CONTACTS
ВРЪЗКИ | LINKS
 




feed-image RSS FEED
Банер
КАБ София
Регистр. номер в КАБ:
Парола:
Забравена парола? Инструкция

Градски ескизи 198: Човек и пространство

Понеделник, 24 Август 2015 00:00
01

Градски ескизи 198
Човек и пространство

 

„Най-силна е необходимостта, защото властва над всичко. Най-мъдро е времето, защото открива всичко.“ …Талес

„Велико нещо е архитектурата и не всеки може да се заеме с такова дело, защото оня, който се нагърбва с професията на архитекта, трябва да има голям талант, отлична подготовка, да бъде много начетен. Необходимо е още да има голям опит, съобразителност и зрял ум. На архитектурата се полага и е нейна първа заслуга да решава, какво е необходимо за всяко нещо. С таланта, впрочем, архитектът да изразява, с опитността си да знае, с разсъдъка си да избира, с ума си да съобразява, а с изкуството – да довежда докрай това, което започва да прави, е в основата на всичко. Това е, мисля, предвидливостта и зрелият ум, защото другите добродетели като човечност, скромност и доброта, не ги желая повече в архитекта, отколкото в другите хора, отдадени на какви и да са занятия, тъй като тия неща са такива, че който не ги притежава, мисля, не е достоен даже да бъде смятан за човек. Повече от всичко архитектът трябва да избягва лекомислието, упорството, надменността, невъздържаността и ако има други неща, които биха могли да намалят благоволението на гражданите към него или да увеличат тяхната омраза“. Из написаното от Л. Б. Алберти/ 1404 – 1472 г. / За строителството. Десет книги./ прев. З. Петракиева /

…………………………………………………………

Пространствата, с които работи професията на архитекта, са достъпни за зрението на всеки, независимо неговата раса, пол или възраст. Пространството – като изразно средство, се различава от словото и не е необходимо да се превежда езика му - то е универсално и познато. Абстрактно е - като музиката, но не умира, толкова бързо като нея. Шарено е като природата и живописта, но не чак толкова. Обемно е, но не можеш да го хванеш с ръце като скулптурата, а само с ум и разсъдък - и там е трудността, ако се стремиш да го овладееш. Как да твориш нещо, което не виждаш, не чуваш, не можеш да пипнеш или погалиш, не можеш дори да нагрубиш? Разбира се, това се отнася за онези, които се учат или работят с него, като използват и моделират пространствените форми хармонично с пропорциите на човешкото тяло и действия, доколкото могат, и които моделират пространството, а не формите в него! Така си мисля, защото съществуват и такива, които не са се научили да боравят с пространството, и които не са се доразвили в “добитата“ от тях някак си професия - не го ползват, а го малтретират и мастурбират с него. Затварят го, окастрят го, съобразно утилитарните функции на града или сградата, нарушават хармоничните закони, на които се основават красотата и хармонията, за да го пригодят към своите елементарни творчески възможности, а и заради корупция! Правят това, защото не са усвоили възможностите да ползват човешкото си въображение за достигане на общоприетите хармония и красота, които архитектурата дава на средата на човека, за да живее човешки или, за да се нагушат. Тук ще спомена точната мисъл на Айнщайн, който смята, че – По-лошо от изкуствения интелект е естествената простотия, без да я коментирам.

Във въображението на човека се крие силата и чарът или недостига и ограничението да твори архитектура, ако имаш такова, разбира се и ако времето, и средата са ти позволили това.

………………………………………………………………………………………………………………..

Тук у нас не съществуват условия за живот за ни едно от изброените!

Като се обърна назад и погледна в живота си, средата и времето виждам само човешки манипулации, измамна среда и лъжливи хора. Виждам някакво друго време, изменено и невярно, и среда, създадена в услуга на различни групи, борещи се неистово една с друга, виждам тотална имитация на човешкия живот - изопачена, преиначена, неестествена. Сякаш сме попаднали завинаги в Долната земя!

Кой ли живее в Горната?

Има ли такава?

Има ли някой там? Богове ли са или хора с цървули?

………………………………………………………………………………………

Защо никой не се интересува в каква среда живее, защо не я моделира така, че да му е приятна, а апатично зяпа небето или е вторачил поглед в чуждото? Тъжно, ама много!

Моля, целенасочено се разходете из София и разгледайте „архитектурните“ шедьоври от последните двайсет години, под и над установеното теренно ниво. Очевидно културното развитие на нацията е запечатано в тях и те са безспорна еманация на развитието на простотията на обогатилите се чрез кражба, а не на народа. Според мен.

Очевидно е и че архитектурата не е за всеки дипломирал се архитект, но това е изключително трудно да се разбере и осъзнае, особено от „гениите“ сред тях. Няма как и да се помогне, а с помощта, би могло да се подкрепят и града, и жителите му, дори заклеймявайки далаверите на ония!

Михаил Петков Е-мейл адресът e защитен от спам ботове. / 11-12.08.2015 г.


 [MP1]

 
Градски ескизи 1
Градски ескизи 2
Градски ескизи 3
Градски ескизи 4
Градски ескизи 5
Градски ескизи 6
Градски ескизи 7
Градски ескизи 8
Градски ескизи 9
Градски ескизи 10
Градски ескизи 11
Градски ескизи 12
Градски ескизи 13
Градски ескизи 14
Градски ескизи 15
Градски ескизи 16
Градски ескизи 17
Градски ескизи 18
Градски ескизи 19
Градски ескизи 20
Градски ескизи 21: Живот в паралелни светове
Градски езкизи 22: София и бъдещето й
Градски ескизи 23: Сладък живот
Градски ескизи 24: Време, пространство, семки
Градски ескизи 25: Още за конкурса
Градски ескизи 26: Търсене на смисъл в безмислени събития

Градски ескизи 27: Чадърът
Градски ескизи 28: Балон
Градски ескизи 29: Сън
Градски ескизи 30: Мъжки род
Градски ескизи 31: Камъчета
Градски ескизи 32: Боксьори
Градски ескизи 33: Какъв свят!
Градски ескизи 34: Нищо не е по-неясно от погрешното и сбърканото .../ Бодлер
Градски ескизи 35
Градски ескизи 36. Конкретика.
Градски ескизи 37. Градът и градската кухня /да се чете преди обед/
Градски ескизи 38. За едно шадраванче ли само става думa?
радски ескизи 39: Стига!
Градски ескизи 40: Южен парк
Градски ескизи 41: Апраксия в гробна тишина
Градски ескизи 42: Без песен
Градски ескизи 43: Градът и движенията в него

Градски ескизи 44: Престиж
Градски ескизи 45: Размисли за интелигентността 1
Градски ескизи 46: Размисли за интелигентността 2
Градски ескизи 47: Размисли за интелигентността 3
Градски ескизи 48: Размисли за интелигентността 4
Градски ескизи 49: Размисли за интелигентността 5
Градски ескизи 50: Размисли за интелигентността 6
Градски ескизи 51: Размисли за интелигентността 7
Градски ескизи 52: Kняжеската градина
радски ескизи 53: Политическите паметници
Градски ескизи 54: Размисли за интелигентността 8
Градски ескизи 55: С паркоустройство не се прави градоустройство!
Градски ескизи 56: Размисли за интелигентността 9
Градски ескизи 57
Градски ескизи 58
Градски ескизи 59: Творци на истории и приказки
Градски ескизи 60: Хармония
Градски ескизи 61: Въобръжение
Градски ескизи 62. Времена, хора, градове 1
Градски ескизи 63. Времена, хора, градове 2
Градски ескизи 64. Времена, хора, градове 3
Градски ескизи 65. Страх 1
Градски ескизи 66. Страх 2
Градски ескизи 67. Страх 3
Градски ескизи 68. Паметта на града.
Градски ескизи 69. Многообразие на видовете 1
Градски ескизи 70. Многообразие на видовете 2
Градски ескизи 71. Многообразие на видовете 3
Градски ескизи 72. Многообразие на видовете 4
Градски ескизи 73. Многообразие на видовете. Преображение 1
Градски ескизи 74. Преображение 2
Градски ескизи 75. Преображение 3
Градски ескизи 76. Преображение 4
Градски ескизи 77: Галилея
Градски ескизи 78: И няма край
Градски ескизи 79: Творци на бъдеще
Градски ескизи 80: Писмо до СОС и Кмета на София
Градски ескизи 81: Вкусът на детството
Градски ескизи 82: Въплъщение
Градски ескизи 83: Гладът на града
Градски ескизи 84: Лудостта на града
Градски ескизи 85: Лъжлив и измамен град
Градски ескизи 86: Защо? (1)
Градски ескизи 87: Защо? (2)
Градски ескизи 88: Защо? (3)
Градски ескизи 89: Защо? (4)
Градски ескизи 90: Защо? (5)
Градски ескизи 91: Размисли за трансмутацията
Градски ескизи 92. Страх 4
Градски ескизи 93: Сънят на града
Градски ескизи 94: Светлина и сянка
Градски ескизи 95: Злото на урбанизирания човек
Градски ескизи 96: Без шанс
Градски ескизи 97: Спомени
Градски ескизи 98: Интуитивни мисли
Градски ескизи 99: Маски
Градски ескизи 100: Южен парк 2
Градски ескизи 101: Гербът на банката
Градски ескизи 102: Човек и буболечка
Градски ескизи 103: Maщабът на града 3
Градски ескизи 104: Maщабът на града 4
Градски ескизи 105: Политически паметници 2
Градски ескизи 106: Наследство
Градски ескизи 107: Величие
Градски ескизи 108: Истина ли е?
Градски ескизи 109: Власт и Обич
Градски ескизи 110: Наслада и Утре
Градски ескизи 111: Колко много
Градски ескизи 112: Колко много 2
Градски ескизи 113: Цивилизацията на Европa 1
Градски ескизи 114: Цивилизацията на Европa 2
Градски ескизи 115: Цивилизацията на Европa 3
Градски ескизи 116: Заразата на самохвалството 1
Градски ескизи 117: Цивилизацията на Европa 4
Градски ескизи 118: Sofiasko
Градски ескизи 119: Дар от съдбата
Градски ескизи 120: Деца и внуци
Градски ескизи 121: Обединението не прави силата!
Градски ескизи 122: Мир
Градски ескизи 123: И аз
Градски ескизи 124: Заразата на самохвалството 2
Градски ескизи 125: Живот в града
Градски ескизи 126: Инерция
Градски ескизи 127: Преселения
Градски ескизи 128: Още за ЦГЧ
Градски ескизи 129: Бъдещето на градовете
Градски ескизи 130: Страх 5
Градски ескизи 131: Страх 6
Градски ескизи 132: Страх 7
Градски ескизи 133: Размисли за града и архитектурата 1
Градски ескизи 134: Размисли за града и архитектурата 2
Градски ескизи 135: Размисли за града и архитектурата 3
Градски ескизи 136: Размисли за града и архитектурата 4
Градски ескизи 137: Размисли за града и архитектурата 5
Градски ескизи 138: Водата на града
Градски ескизи 139: Kражбата на Божия служител
Градски ескизи 140: Чалга в градската архитектура
Градски ескизи 141: Някой ме закриляше
Градски ескизи 142: Напуши ме смях
радски ескизи 143: Tворчеството на човека
Градски ескизи 144: Колко много 3
Градски ескизи 145: Колко много 4
Градски ескизи 146: Aсансьор
Градски ескизи 147: Градска бъркотия
Градски ескизи 148: Канибали... или ескиз за непочтеността
Градски ескизи 149: Черно и бяло
Градски ескизи 150: Сурикати
Градски ескизи 151: Глобализация
Градски ескизи 152: Политически паметници 3
Градски ескизи 153: За хората и обществото – от вчера и днес
Градски ескизи 154: Лидери
Градски ескизи 155: Кой е творецът?
Градски ескизи 156: Семки и бонбонки
Градски ескизи 157: R.I.P. Тери Пратчет
Градски ескизи 158: Проклет да си!
Градски ескизи 159: Гнусливи сравнения
Градски ескизи 160: Затъмнение
Градски ескизи 161:Скици
Градски ескизи 162: Oбяснение, но не в любов
Градски ескизи 163: Колко много 5
Градски ескизи 164: Скици 2
Градски ескизи 165: Честито
Градски ескизи 166: Задушница
Градски ескизи 167: Наглост
Градски ескизи 168: Легенди 1
Градски ескизи 169: Легенди 2
Градски ескизи 170: Легенди 3
Градски ескизи 171: Скица за арх. Сава Бобчев
Градски ескизи 172: Колко много 6
Градски ескизи 173: Колко много 7
Градски ескизи 174: Колко много 8
Градски ескизи 175: Колко много 9
Градски ескизи 176: Градоустройството на София - 1
Градски ескизи 177: Градоустройството на София - 2
Градски ескизи 178: Градоустройството на София - 3
Градски ескизи 179: Услугата
Градски ескизи 180: Проект “Долен Дунав - Рейн” - Европейска интеграция
Градски ескизи 181: Архитект Кирил Бойчев
Градски ескизи 182: In memoriam, in honorem
Градски ескизи 183: Спомени 2
Градски ескизи 184: Вината на Сара
Градски ескизи 185: Скици 3
Градски ескизи 186: Ние с живота
Градски ескизи 187: Забележки към Създателя
Градски ескизи 188: Форма
Градски ескизи 190: Светът на буболечките
Градски ескизи 191: Красота
Градски ескизи 192: Желание
Градски ескизи 193: Сенки
Градски ескизи 194: Сенчестите хора
Градски ескизи 195: Красота 2
Градски ескизи 196: Изгревът
Градски ескизи 197: Скици 5

 

 
Copyright © 2024 КАБ РК София-град
created by Optimall Solutions