Началото на пешеходна София
Колко е глупаво решението за промяна само на настилката на улицата покрай черквата “ Свети Седмочисленици“, ще се види след нейната реализация! Всичко продължава да се мисли и прави на ужким - запазва се трамвая, а заедно с него и характерното за тази част от града наситено пешеходно движение, събрани в едно кълбо от взаимоизключващи се градски проблеми! Очевидното скоро ще добие образ и ще се разбере, че никой няма намерение да подобрява градската среда, а само да я „заливоса“ отново, без да я измие! Както писах и по-рано, градоустройството, от което се нуждае центърът на града, не може, а и не трябва да се замества с парково устройство и градски дизайн – те идват неминуемо след него, като следват основната, урбанистичната промяна!
А тя е – премахване от ул. „граф Игнатиев“ и преместване на трамвайното трасе другаде, и оставяне улицата с нейните джобове на пешеходците, след създаване на една страхотна пространствена урбанистична структура!
Ще задам въпрос и сам ще си отговоря, като моля, предложението ми да не се взема предвид от техническите служби на Столичната община, защото ще се затормози тяхната тежка, и без това, умствена работа. Да не четат ескиза, защото ще решат, че те са го измислили, присвоявайки го небрежно, а след това ще трябва да доказваме, че не могат да измислят такова нещо, защото нямат необходимия интелектуален и професионален капацитет! Не знам и дали ще схванат смисъла му?
………………………………………………………………………
Защо трасето на трамвая, движещ се по улица „Игнатиев“, не се премести
по улица „Алабин“, по продължението на улицата, идваща от запад, от площад „Македония“ като продължи по „Гурко“?
След това със завой на запад да „стъпи върху пешеходната алея“ покрай канала, за да мине с ляв завой към бул. „Смирненски“, под южното платно на бул. „Братя… Георгиеви“ да излезе постепенно на повърхността, вливайки се в съществуващото трамвайно трасе, на юг през гората. За целта е необходимо да се премости с транспортна естакада кръстовището на бул. “Братя… Георгиеви“ и ул. “Драган Цанков“, още повече, че теренът позволява това, тъй като ще свърже двете височини над южната част от кръстовището.
Ширината на улиците „Алабин“ и „Гурко“ е подходяща, а „пешеходната“ алея, услужливо чака оптималното си използване.
Така урбанистичната пространственост на пешеходната връзка по ул. „Игнатиев“ ще се облагодетелства от контактите си, ще обогати функционалното си значение за града, заради връзките си с парка, заради стадиона и метростанцията, заради университета и радиото, заради техникума и пазара. Предложението ще осигури по-добро функциониране на този невралгичен пункт. Предимствата му не се ограничават само до промяна на трасето на обществения трамваен транспорт, а ще донесат на града и други съществени урбанистични ползи –
Пространствата на улицата и „джобовете“ към нея, минаващи край черквата, ще се превърне изцяло в спокойно пешеходно пространство, още от срещата й с пешеходната „Витоша“ при улица “Солунска“, при улица „Денкоглу“ и при Съдебната палата, а след това през площад „Гарибалди“, и освободения от сергии площад „П. и П. Славейкови“, заедно с пешеходната част от ул. „Солунска“, в участъка й от бул. „Витоша“, покрай градинката „Такев“ - до пл. „П. и П. Славейкови“, и оттам покрай градината на „Свети Седмочисленици“, ще навърже към своята доминираща структура и бъдещата пешеходна улица „ Шишман“, ще мине покрай монумента на патриарх Евтимий и ще стигне до откритото градско пространство пред парка, метростанцията и стадиона, радиото и другите важни за града обществени сгради, които изискват свободни и обширни незастроени пространства и чисто пешеходно движение, комбинирано професионално и с велотрасета. Връзката, на тази пешеходна зона с главната „Витоша“ от няколко посоки, ще се реализира безболезнено и заедно ще станат мост към създаване на изключително важната пешеходна пространствена структура в ядрото на града! От там, и след това по време – ще се прилеят като пешеходни и връзките по улица „Калоян“ към Ротондата „Свети Георги“, към черквата „ Света Неделя“ и към Археологическия музей към БАН, към градската градина, заедно с архитектурните и пространствени красоти, надземни и подземни, на тези забележителни части от главния градски център на Сердика и София. Решението изисква и води, и до други транспортни и пешеходни връзки и технически решения, но за тях – в други ескизи.
Проектът е нотариално заверен, а публикациите защитават авторските права, съгласно закона за тяхната защита!
Михаил Петков /
Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
/ 15.11.2015 г.
|