Отново повтарям и няма да се уморя да го повтарям – предполагам, по-точно уверен съм,
че под разкопките от римско време - в центъра на София, съществуват други, значително по-ценни, предишни. Не е възможно да съществува в съседство амфитеатър, създаден и ползван, и преди установяването на властта на Първата тракийска империя, наречена неточно Римска, върху територия, заета изцяло от коренно тракийско население и да не се открият, и други следи от културните пластове на селището, обитавано от тях!
И задължително от други, и - преди тях!
Човек трябва да не разсъждава или да е много задръстен, за да не може да прецени, че София не е на „близо“ две хиляди години, а на значително повече. Археолозите сигурно се умориха да се борят с културата на градската и държавна администрация и поеха по други професионални пътища, а без тяхната целеустременост, кой друг ще покаже на света богатствата на високата култура на цивилизацията, сред която е живяла София - най-напред от всички живи градове днес, кой друг би могъл да създаде паралел между миналото и сегашното? Тази култура предхожда известните и те са стъпили върху нейните плещи! Задайте си най-обикновените въпроси - кой е дал културата на гърците и гръцките полиси? Да не би, да е паднала отгоре, от небето? Та, те получават от траките всичко - и безспорните металургия, металознание и металообработване, и възможностите да твориш изкуство чрез метала, обработвайки златото и бронза, получили са оръдията за земеделие и сечивата за бита, научили са ги на всичко при добива и преработката на дървен материал, необходим за строителство и, дори за корабостроенето, получили са, дори познанията за корабоплаване, защото са били сухоземни хора, които са наричали с присмех траките ихтеофаги, - хора, ядящи риба,……получавали са, готово и майсторски изработеното оръжие, с което са се избивали по между си, получили са дори пъстрия карнавал от богове, неприлични по нищо на тях, а оприличени на своите създатели – хората, знаещи повече от тях, защото са живели дълго преди времето им. Копайте и не се … , защото тук, в недрата на Стара София, ще се открие култура и артефакти, подобни на тези от Троя! Да не би да се уморихте? Та, всичко по-значимо, едва сега, започва!
Предлагам на държавната и общинската администрация, най-сетне да се загрижат за този прословут амфитеатър, за да намери съвременния град и столица, своето подходящо лице и верен образ, с който, ако бяха достатъчно мъдри и устремени, градът щеше да спечели борбата за културна столица на Европа, защото и тя, самата,няма подобни културни паметници от тези блестящи периоди на развитие на бялата раса и първата европейска цивилизация. Няма ги, никъде другаде, нито в Рим, нито в Гърция, никъде другаде запазени из Европа. Моля, поканете и сериозни учени, обвързали своята професия с вярната история и познаващи тези периоди, а не разни историци и археолози, отдали се на политически игри и конюктурни услуги! София е един от най-старите европейски градове и най-старата европейска столица! Тя е с хилядолетия по стара от всички други измислени претенденти!
………………………………………………………………………………………………………………….
Преди близо 15-на години предложих в града да се създадат две основни, във вертикално отношение, нива за неговата жива културна консумация, които да преплитат своята древна и своята съвременна експозиционна и работна площ, подчертавайки техните невидими и видими качества, навързвайки преливащите си елементи в рамките на очертанията на крепостните стени.
Днешната реализация, на тази част от стария град, носи много бледа следа от предложението ми, защото бе предпочетена съвременността, пред далеч по-ценното минало! Предложих това, не заради камъните и експонираните останки, а заради комплексите ви, които можеше да избиете и да се отървете от тях завинаги! Тия, с които още хиляда години да живеете – не бихте могли да се преборите, по друг начин. Всичкото това богатство беше пред очите и нозете ви, но кой да го види, кой да прецени възможността?! Затова в хилядолетията ви бъдещ живот, ще си останете с цървулите!
Можете ли да си представите двете основни нива, с непрекъснатите връзки между тях, преливащите се пространства, уникални артефакти от различни епохи и архитектурни стилове, съпоставките, представете си и фотографски акценти?!
Сигурен съм, че можете, но има нещо, което ви пречи и това са комплексите ви! Нужно на града, на функционалната, на плановата и пространствената му структура е да преоткрие своя център, който да усъвършенства, с нови и стари елементи - образа и композицията си, и да се превърне в европейски културен център! От площад „Света Неделя“ трябва да тръгват и да се събират пешеходните връзки, и урбанистичните пространства на града, а към, така организираната зона, трябва да се създадат и приобщят архитектурно - новите сгради, необходими на изпълнителната, законодателната и съдебната му власти, музеят и храмът на водата, всички те, пешеходно обвързани с амфитеатъра! Работих и мечтаех в тази зона повече от 25 години, а днес ви разказах и бъдещето й, за да не крадете, и да не присвоявате по навик - чужди знания, ум и опит!
………………………………………..
Наскоро споделих тези си мечти с една умна жена, говорейки за богатствата на града. Споделих, че преди години съм предложил да се разкрие изцяло археологията на стария град, на неговите си нива и да се обединят пространствено със съвременните. А тя ….
- Моята мечта е да оставя от центъра само църквите, синагогата и джамията! И да изчистя всичкия боклук около тях!
………………………………………….
Знаете ли, че преди 1060 години, през 956 година, по инициатива на богомилите Симеон Антипа и Петър Осоговец, по времето на император Константин VII Порфирогенет / 905 – 959 /- Багренородни, руснаците приемат християнството в столицата Константинопол, търсейки сближение с Византия, години преди официалната църква да стори това. Императорът става кръстник на руската княгиня Олга, регентка на престола – българската принцеса Елена, дъщеря на цар Владимир Расате.
Близо половин хилядолетие след този акт, Константинополската империя установява трайни дипломатически отношения с руската държава, която и днес помни фактите такива, каквито я устройват, без да помни, дарилите й религията, заедно със светлината и богатството на културата и писмеността, последвали я във времето! Нали те и днес пишат и говорят на диалект, близък на българския, а не на гръцкия език! Всеки помни и употребява това, което му отърва сетивно и без да мисли! Но, нали сме хора! Симеон Антипа е изгорен през 973 година! Той е гениален иконописец и миниатюрист, учил в Константинопол, Атина, Флоренция и Венеция. Преписвал, украсявал и коментирал, написаните от богомилите, книги. Тези исторически факти, наскоро прочетох и ви ги предлагам.
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Българската държава, с помощта на културната общественост, трябва да поискат от международните специализирани институции експертизи на всички езици, произлезли от българския, за да получи авторско право върху него и върху диалектите му – руски, сърбо-хърватски, македонски.… Веднъж завинаги, за да се знае и да не се спекулира, за да се прекъснат културните и историческите кражби, и асимилацията на българското население, живеещо извън пределите й!
А, имената на тези държавници, които разрешат и построят Музея на българската писменост и култура, ще останат в историята на народа и държавата, записани със злато!
Михаил Петков / 22 - 24 април, 2016 г.
|